Aandoeningen

Standscorrectie been

Er is sprake van (beginnende) artrose aan de binnenzijde van uw knie als gevolg van een afwijkende stand van uw been. Deze stand noemt men een varus beenas en is beter bekend als een O-been. Door deze stand is er op een gegeven moment sprake van een mechanische overbelasting van de binnenzijde van de knie. Hierdoor neemt de artrose ook weer toe, waardoor de varus beenas weer toeneemt.  Om deze vicieuze cirkel te doorbreken kun je overwegen een standsbeen correctie te laten plaatsvinden. Met deze operatie maak je van een O-been een lichte X-been (valgus beenas), zodat de belasting-as van het lichaam iets meer over de buitenzijde van de knie gaat in plaats van over de binnenzijde. Een standscorrectie is een gewrichtsparende operatie die een verbetering kan geven in pijn en functie van de knie. In 85 % van de gevallen is de patient tevreden.

5 jaar na de osteotomie is bij 5% van de patient alsnog een totale knie prothese geplaatst. Na 10 jaar is dit bij ongeveer 20% van de patienten het geval. Het grote voordeel van deze operatie is dat je een gewrichtsvervangende operatie (prothese gaat gemiddeld 15 jaar mee) kan uitstellen. We werken vaak met een pijnscore uitgedrukt in een getal tussen 1(minste pijn) en 10 (meeste pijn).  Als een patient bijvoorbeeld een gemiddelde score van 7 heeft gedurende de dag, kun je dit getal vaak na de operatie terugbrengen naar een acceptabele score tussen 2 en 4.

Er zijn een aantal criteria waaraan de patient moet voldoen, wil hij/zij in aanmerking komen voor deze operatie:

• er moet sprake zijn pijn in 1 compartiment (binnenzijde knie)
  • artrose in 1 compartiment (graad 1-3.  0= gaaf kraakbeen, 4= bot op bot)
  • normale beweeglijkheid van de knie
  • Geen aanwijzingen voor inflammatoire artropathie (bijv: reumatoide artritis)
  • leeftijd man < 65 jaar, vrouw < 55 jaar
  • Geen fors overgewicht (BMI < 35 kg/m2. gezond BMI 18,5-25 kg/m2. gewicht/lengte in het kwadraat)
  • Actieve leefstijl

Er zijn ook redenen waarom men minder vlug voor deze ingreep zou kiezen zoals bijvoorbeeld:

• artrose aan buitenzijde van de knie of achter de knieschijf
  • roken (!)
  • Eerder doorgemaakte infectie
  • meniscus behandeling aan buitenzijde van de knie
  • Volledige artrose binnenzijde knie (bij zeer jonge mensen kan deze operatie dan toch overwogen worden)

Soms zit de standsafwijking op een andere locatie dan het onderbeen en kun je het bovenbeen corrigeren. Dit gebeurt veel minder vaak en komt voor bij mensen met bijvoorbeeld een X-been met pijn aan de buitenzijde van de knie.

De operatie vindt klinisch plaats. Dit wil zeggen dat u 1 nacht blijft overnachten, omdat de pijn de eerste 24 uur het meest aanwezig is. Hoe gaat dit in zijn werk:

De patient ligt in rugligging op de operatie tafel en een rontgenbuis wordt gebruikt om de correctie te controleren. De huidsnede (incisie) wordt aan de binnenzijde van het onderbeen gemaakt en daar wordt het onderbeen van binnen naar de buitenzijde doorgezaagd en deze zaagsnede wordt open gespouwd om een bepaalde hoek in het been te bewerkstelligen. Als de operateur tevreden is over de hoek (na controle met de rontgenbuis) zal de correctie gezekerd worden met een plaat en schroeven. Nadat de huid gesloten is wordt er een drukverband aangelegd.

De nabehandeling is onder andere afhankelijk van type patient en stevigheid van het bot.