Aandoeningen

Achillodynie

De achillespees is het gedeelte die de kuitspieren bevestigt aan de voet. Dit deel kan door verschillende redenen gaan ontsteken. De klachten kunnen mild zijn, maar ook van dien aard zijn, dat u er dagelijkse beperkingen van ondervindt. Het wordt regelmatig verzoorzaakt worden door overbelasting. Dit kan ontstaan door (duur)sporten, maar bijvoorbeeld ook door veranderde stand van de voet. Patienten met overgewicht of diabetes kunnen deze klachten ook krijgen.

De achillespees is dan pijnlijk en er kan soms zelfs een zwelling ontstaan.

Er zijn verschillende behandel opties, maar het streven is om het vooral niet operatief te behandelen.

Voorbeelden van conservatieve behandeling zijn:

* Rust.

Sportieve activiteiten tijdelijk staken die de klachten verergeren. Soms kan een tijdelijke gipsimmobilisatie of nachtspalken verbetering geven.

* Ontstekingsremmende medicijnen (NSAID)

* Fysiotherapie

* Shock Wave Therapie

* Steunzolen, al dan niet met tijdelijke hakverhoging

Op het moment dat deze opties niet werken en de klachten langdurig zijn, kan er over een operatie nagedacht worden. Er zal een incisie over het ontstoken deel geplaatst worden en de verklevingen met de peesschede los gemaakt worden. Matig doorbloed weefsel en ontstekingsreactie zullen worden verwijderd. Laagdrempelig (afhankelijk van uitgebreidheid operatie) zal er na de operatie gips aangelegd worden.

De informatie op deze pagina zal komend jaar verder uitgebreid worden.